Bliv den leder, der virkelig lytter – og transformér din organisation

Tænk, hvis du blev kåret i din organisation som den bedste leder til at lytte? Emotionel intelligens (EQ) er en hjørnesten i moderne ledelse og en forudsætning for at opbygge tillid på arbejdspladsen. En af de vigtigste evner for ledere med høj EQ er at kunne lytte til organisationen og kollegaer. Rigtig lytte — ikke blot høre, men virkelig lytte.

Et studie fra det globale rekrutteringsfirma Egon Zehnder viste, at næsten halvdelen af de knap 1000 adspurgte topchefer i undersøgelsen opfattede sig selv som dårlige lyttere …

Hvis du er en af de chefer, der måske opfatter dig selv som en dårlig lytter, men gerne vil blive bedre til at lytte, så er der hjælp at hente. Du er helt sikkert ikke alene. Der er med garanti andre i din organisation, der er i samme situation og har brug for at øge deres lyttekompetencer — så hvorfor ikke skabe en fælles kultur for, hvordan I samtaler og lytter til hinanden?

De 5 største gaver ved at arbejde med en sund lyttekultur i din organisation er, at du og dine kollegaer styrker jeres:

1. Selvbevidsthed
2. Selvregulering
3. Motivation
4. Empati
5. Sociale færdigheder

Kompetencer, der hver især er med til at skabe emotionel intelligens.

Og lige her kommer jeg ind i billedet.

Som specialist og udvikler af værktøjet Tankevækkere har jeg de sidste 6 år hjulpet virksomheder, institutioner og kommuner med at skabe fælles samtale-, refleksions- og lyttekultur gennem workshops/lederuddannelse.

Hvordan?

Ved at skabe et fortroligt samtalerum, hvor Tankevækkere gennem øvelser åbner op for nye måder at samtale, reflektere og lytte på. Der skubbes til ”vi plejer”, og den naturlige disciplin i brugen af kortene dæmper nogle af de mere frembrusende personligheder og tvinger samtidig de stille og mere introverte kollegaer til at tage ordet. Alle kommer til orde — eller sagt på en anden måde: Alle får modet til at komme til orde.

Ofte er det at lytte til andres betragtninger uden at skulle argumentere en langt stærkere oplevelse, da vi lytter mere intenst, når vi ikke skal have en mening om det, der bliver sagt!

Tankevækkere er det fælles tredje (en fælles tredjepart), der skaber plads til drøftelser uden pegefingre — det er i sig selv en kæmpe gave!

Resultat?

Sikring af den psykologiske tryghed i din organisationer og et lederskab, der lytter på en helt ny måde — både til kollegaer og til organisationens viden, ideer og behov generelt.

Hvordan fungerer det?

Vi mødes, og i fællesskab skaber vi en workshop, der har fokus på lige netop de tematikker, der er vigtige for jer, så vi kan understøtte alt det gode arbejde, I allerede har gang i!

Jeg står for udvikling af indholdet på workshoppen, når du har fortalt mig, hvad der er vigtigt for jer at arbejde ud fra.

Alle, der deltager i workshops med Tankevækkere, modtager efterfølgende et øvehæfte, der sikrer forankring af metode og brug af værktøjet. Desuden følger jeg op med en ekstra workshop, hvor der erfaringsudveksles og idégenereres blandt deltagerne. Det sker ca. 8-10 uger efter, workshoppen har været afholdt, og er der flere hold i samme virksomhed, lægges holdene typisk sammen, så sparring og udvikling på tværs bliver ekstra synlig for alle. Det plejer at være fantastisk motivation til det fortsatte arbejde.

På den måde sikrer vi i fællesskab forankring af det arbejde, vi har sat i gang sammen!

Forskellen på at høre eller lytte kender du sikkert godt, men for de enkelte af jer der måske ikke har tænkt over det, kommer forskellen her:

• At lytte indebærer aktiv opmærksomhed og forståelse.
• At høre betyder blot at registrere lyd uden nødvendigvis at fokusere eller forstå.

Fotograf: Kate Mikkelsen

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *